Tanier plný chutného zdravia

O zdravej strave sa dá písať veľa. A aj sa píše. My sa zameriame na praktickú stránku varenia a začneme od konca. Čo vlastne má byť na tanieri, aby to bolo chutné, zdravé a aj pekné? Veď jedia aj oči...

Vieme, že dôležitou súčasťou zdravej stravy je aj vhodné zloženie potravín na tanieri. Celozrnné obilniny, hlavne varené zrno (napríklad celozrnná ryža), by mali zaberať približne polovicu miesta na tanieri.

Snáď nebudú matematici gúľať očami, keď použijeme výraz „menšia polovica“. Toľko celkovej plochy na tanieri by totiž mala zaberať chutná zelenina. Podotýkame, že na mysli máme zeleninu surovú, kvasenú a hlavne tepelne upravenú. Tu máme viacero možností, ako zeleninu spracovať, napríklad varením, blanšírovaním, pečením a podobne.

Malú, ale dôležitú kôpku na tanieri by mali tvoriť strukoviny. A morská riasa na doplnenie minerálov a na podporu trávenia strukovín.

Uvedená kombinácia potravín nám poskytne všetko, čo naše telo potrebuje – bielkoviny, sacharidy, tuky i minerály, vitamíny a vlákninu. Je vhodná hlavne vtedy, ak nejeme mäso.

Čaro varenia je v tom, že máme veľa možností ako kombinovať obilniny, zeleninu a strukoviny. Je v tom obrovská sloboda i možnosť rozhodovať sa, čím upevníme svoje zdravie. A ja vás s radosťou budem inšpirovať na mojich kurzoch a prednáškach.

foto a text: EP