Vplyv, čas a motivácia

Stravovala som sa makrobioticky asi mesiac. Extrémne poctivo to nebolo. Avšak moja strava bola prevažne makrobiotická. Na vlastnej koži som zažila jej účinky. Čo je to však tá makrobiotika, to stále neviem. Mám však priateľku, ktorá o nej vie veľa. Volá sa Erika Pašinská. Varí chutne a zdravo. Vyspovedala som ju, nech sa dozvieme všetci – čo je to makrobiotika?

Erika, čo je to tá makrobiotika? Ale čisto laicky a ľudsky nám to prosím Ťa vysvetli. Kuchársku a lekársku terminológiu, prosím, vynechaj.

  • Makrobiotika je spojenie celozrnnej obiloviny, strukoviny a zeleniny v určitom pomere (napr. ryža natural, šošovica, pór, kaleráb, mrkva), takže vznikne pestrý tanier plný energie.

Ja som sa po makrobiotike cítila tak, že iný výraz, ako „božsky“ ani neviem použiť. Čím to bolo?

  • Je to tým, že v makrobiotike sa jednotlivé potraviny na tanieri navzájom podporujú pri trávení. Na rozdiel od našej tradičnej stravy. Napríklad "klasická" kombinácia mäso s ryžou je nevhodná, preto ju organizmus ťažšie dokáže stráviť a môžeme sa po takomto jedle cítiť unavení.

S makrobiotickým stravovaním som prestala, lebo som nestíhala chodiť do Vegetky na obedy. Po prvotnom nadšení mi dochádzala energia každý deň robiť prípravy na makrobiotické raňajky a večere. Premyslieť, čo variť, ako variť, odlíšiť pšeno od pohanky. Nakupovať v špeciálnom obchode každú jednu surovinu. Uff. Bolo to náročné na čas. Tak som to vzdala.

Dá sa vôbec stravovať makrobioticky tak, aby mi to nezaberalo veľa času?

  • Uznávam, že takéto varenie zaberie viac času ako trvá natretie rožka s maslom :-) Keď varíte jednoducho bez veľkého kombinovania, jedlo sa dá pripraviť pomerne rýchlo. Niektoré potraviny sa dajú pripraviť dopredu a za určitých podmienok skladovať v chladničke.  Je to vec rozhodnutia a akú veľkú má človek úctu k sebe a teda k svojmu telu.

Vieme, že makrobiotika je aj životný štýl. Nie len stravovanie. Je to aj ekologický prístup k veciam. Spojitosť s prírodou a ľudskou prirodzenosťou, s intuíciou a duchovnom. To možno zaujme nás, ženy.

Ako však namotivovať manžela a deti na makrobiotickú stravu?

  • S veľkou dávkou lásky, porozumenia a tolerancie. Napodobňovanie našich tradičných jedál v duchu makrobiotiky sa mne neosvedčilo, lebo členovia rodiny očakávali, že to bude chutiť rovnako a to nie je možné. Tanier by mal byť farebný,  príjemný na pohľad. Je dobré začať takými surovinami, ktoré sú v rodine obľúbené aj v iných jedlách. Prechádzať zmenou postupne.

Ja som opäť namotivovaná na makrobiotiku. A vy?

Čo potrebujete k tomu, aby ste jedli chutne a cítili zdravo?

Na otázky odpovedala: Erika Pašinská, odborný garant Kampane za chutné zdravie

Text: Katarína S. Králiková, 28.1.2015